Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020

Η απώλεια που μας πόνεσε και τί κάνουμε την επόμενη μέρα!

ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ

Του Ψυχολόγου κ. Δημοσθένη Παναγιώτου
Όσοι έχουμε χάσει κάποιον αγαπημένο και ζήσαμε την

απώλειά του στο πετσί μας ξέρουμε πόσο επώδυνες και στρεσσογόνες είναι οι μέρες που ακολούθησαν το τέλος του. Η απώλεια όμως μπορεί να είναι εξίσου επώδυνη ακόμα κι αν πρόκειται για μια δουλειά που χάθηκε, ένα γάμο, μια φιλία ή κάποια σημαντική σχέση, φέρνοντάς μας σε κατάσταση θρήνου ή αμφισβήτησης των πάντων γύρω μας. Αν ψάξουμε μέσα μας θα βρούμε πολλές τέτοιες πληγές που έκλεισαν αλλά το σημάδι μένει ανάγλυφο μας θυμίζει…
Όταν υποφέρουμε νοιώθουμε εντελώς ανύμποροι και συνήθως επιζητούμε μια ειλικρινή και ήρεμη συζήτηση. Θέλουμε να μας δείξουν ότι μας αγαπούν και πως μας αποδέχονται. Όταν υποφέρουμε διαταράσσεται η ικανότητά μας να σκεφτόμαστε με τη λογική και συνήθως ψάχνουμε για γρήγορες λύσεις, είμαστε συναισθηματικά εύθραυστοι και η αναζήτηση της ηρεμίας γίνεται εμμονή. Γινόμαστε ευάλωτοι και αυτό μπορεί να αποβεί εις βάρος μας…
Όλη αυτή η θλίψη και το μπέρδεμα που έχουμε μέσα μας μπορεί να κάνει τους γύρω μας να μη ξέρουν πώς να μας προσεγγίσουν. Είναι καλό να έχουμε υπόψιν μας μερικές αλήθειες, που είναι παράλληλα και οι πρώτες βοήθειες στις δύσκολες ώρες μιας απώλειας:
1. Μην προσπαθείτε να έχετε τους πάντες ευχαριστημένους. Ακούγεται απλό αλλά μπορεί να γίνεστε παραλήπτης παράλογων απαιτήσεων, περίεργων ερωτήσεων, άχρηστων προτάσεων αλλά και άχρηστων συμβουλών. Να είστε ευγενικοί και να αρνείστε, γλυτώνοντας τον εαυτό σας από αρκετό στρες
2. Μην τα βάζετε με τον εαυτό σας. Ο αυτοσεβασμός σας μπορεί να μειωθεί μετά από μια απώλεια αλλά δεν κερδίζετε κάτι ξεχνώντας ότι υπάρχετε, αμελώντας πχ την υγιεινή ή την περιποίησή σας όπως να κάνετε μπάνιο και να φοράτε καθαρά ρούχα. Φερθείτε στον εαυτό σας όπως θα φερόσασταν στον καλύτερό σας φίλο σε μια παρόμοια κατάσταση.
 3. Εμπιστευτείτε το ένστικτό σας. Έχετε αναπτύξει τις άμυνές σας όμως η περίοδος μετά από μια απώλεια σας κάνει να μην είστε σίγουροι για τις αντιδράσεις σας. Αφουγκραστείτε το ένστικτό σας, είναι μια άμυνα που δεν πέφτει ποτέ και προστατευτείτε έτσι από κάθε είδους απειλή που δε μπορεί να αποτρέψει ο απών ορθολογισμός σας: άνθρωποι που θέλουν να πάρουν από εσάς, άνθρωποι που θέλουν να σας δώσουν με το ζόρι, καταστάσεις και παρέες που δεν σας ταιριάζουν. Αφεθείτε στα χέρια μιας πανίσχυρης εσωτερικής φωνής που συνήθως σε καταστάσεις κρίσεως, είναι σωστή.
4. Πάρτε ανάσες. Θα υπάρξουν στιγμές που θα φοβηθείτε, θα νοιώσετε αβεβαιότητα και θα τρομοκρατηθείτε για το αύριο. Να θυμάστε να παίρνετε βαθιές εισπνοές, μπορούν να ρυθμίσουν πολλά θέματα στη διάθεση και στο συναίσθημά σας. Η χρήση της αναπνοής είναι μια θεραπεία που πάντα έχετε στην τσέπη σας.
5. Γράψτε. Κρατήστε ένα ημερολόγιο με όσα κάνετε, με τις συζητήσεις σας, με όσους βλέπετε κι όσα σας λένε. Όταν ομαλοποιηθεί η κατάστασή σας οι σημειώσεις αυτές θα είναι ο μπούσουλας για τη βελτίωση αστοχιών σε επίπεδο επικοινωνίας, για τον εντοπισμό ευάλωτων σημείων σας, μια φωτογραφία του πληγωμένου σας εαυτού… Θα είναι ένα εγκόλπιο για τη διαδικασία αυτοβελτίωσής σας, πάντα εύκαιρο!
6. Ζητήστε βοήθεια. Δεν ανήκετε στη λεγεώνα των υπερηρώων του Hollywood αλλά κι έτσι να ήταν αυτοί πάντα βοηθούν ο ένας τον άλλο και ζητούν βοήθεια όταν το κακό πάει να νικήσει. Αν το κάνει ο Superman γιατί να μην το κάνετε το κι εσείς;
Ίσως τα πράγματα να σας φαίνονται δύσκολα, σκούρα και χωρίς ελπίδα αλλά οι μικρές αυτές συμβουλές θα φωτίσουν λίγο το σκοτάδι. Και να θυμάστε: ο εαυτός σας είναι ο μόνος και διαρκής συνοδοιπόρος στη ζωή σας, φερθείτε του λοιπόν με αγάπη και ευγένεια.Εργαστήριο Ψυχολογίας και Νευροψυχολογίας The Psy Lab (www.thepsylab.gr)
Κενταύρων 15 Λάρισα, 2411810100                                                                                                                             Επιστημονικός Υπεύθυνος: Δημοσθένης Κ. Παναγιώτου, Ψυχολόγος