Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2021
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Οι δεξιότητες του 21ου αιώνα

Η καθημερινότητά μου είναι γεμάτη παιδιά. Παιδιά από 6 χρονών μέχρι νεαρούς έφηβους που όλοι τους έχουν ένα κοινό γνώρισμα: τη μάθηση. Καθημερινά αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους προσπαθώντας να μάθουν.


Τις προάλλες, ρώτησα κάποιους αγαπημένους μου μαθητές: «παιδιά, τι μαθαίνετε στο σχολείο;» Μιας και με γνωρίζουν πολύ καλά δε γέλασαν αλλά κοιτάχτηκαν με νόημα. Ήξεραν ότι οι ερωτήσεις μου δεν είναι ποτέ τόσο αθώες όσο φαίνονται. «εμπρός λοιπόν, τους ενθάρρυνα..». Με μια φωνή άρχισαν να απαγγέλουν το γνωστό ποίημα «Μαθηματικά, Φυσική, Αγγλικά…» . Ένα ατέλειωτο κατάλογο μαθημάτων. «Και στον ελεύθερο σας χρόνο, τι κάνετε;» ρώτησα πάλι. Ξανακοιτάχθηκαν. «Κολύμβηση, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, ρυθμική, tae-kwon-do….» ήρθαν πάλι καταιγιστικές οι απαντήσεις. «Και που σας χρησιμεύουν όλα αυτά;» ξαναρώτησα. Αόριστες και συγκεχυμένες ήρθαν οι απαντήσεις. «Για ποια περίοδο της ζωής σας τα μαθαίνετε όλα αυτά; Πότε θα χρησιμοποιήσετε όλα αυτά που μαθαίνετε;» συνέχισα. «Όταν μεγαλώσουμε, κύριε» μου είπε ο πιο έξυπνος της παρέας. «Άρα σε 10-15 χρόνια από σήμερα» συμπέρανα. «Ακριβώς» ήρθε η απάντηση.
Μάλιστα. Το ερώτημα που προκύπτει λοιπόν είναι αν και κατά πόσο τα σχολεία μας εφοδιάζουν τους μαθητές με τα κατάλληλα εφόδια που θα χρειαστούν περίπου το 2030. Αναρωτήθηκε κανείς τι θα χρειαστεί ένας νέος σε 15 χρόνια από σήμερα;
Υπάρχουν λοιπόν 4 κρίσιμα ερωτήματα
dexiothtes21.Πως θα είναι ο κόσμος μας σε 20 χρόνια από τώρα;
2.Τι δεξιότητες θα πρέπει να διαθέτει το παιδί μου για να είναι επιτυχημένο στον κόσμο αυτό;
3.Πως θα μπορούσαμε εμείς να σχεδιάσουμε το διδακτήριο του μέλλοντος για να λάβουμε το μέγιστο από το μαθητή μας;
4.Πως θα έμοιαζε η εκπαιδευτική διαδικασία αν σχεδιαζόταν γύρω από αυτές τις απαντήσεις;
Η απάντηση θεωρώ ότι δόθηκε πριν από χρόνια από τον AlbertEinstein:
«Η εκπαίδευση δεν είναι η απλή μάθηση των γεγονότων, αλλά η εξάσκηση του μυαλού να σκέφτεται».
Στο σημερινό μας άρθρο θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε συνοπτικά στο 2ο ερώτημα. Ποιες οι δεξιότητες που πρέπει λοιπόν να αναπτύξουμε στα παιδιά μας για να τα μάθουμε όχι μόνο να σκέπτονται αλλά να χρησιμοποιούν το νου τους για το κοινό μας καλό;
Μπορούμε να τις ορίσουμε; Η απάντηση είναι ΝΑΙ.

1.Κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων–ο μελλοντικός επαγγελματίας θα πρέπει να μπορεί να βλέπει τα προβλήματα με ένα νέο τρόπο και να συνδέει τη μάθηση με τον εργασιακό του τομέα. Σκοπός μας είναι η επίλυση των πραγματικών προβλημάτων με καινοτόμες λύσεις.
2.Δημιουργικότητα και καινοτομία– ο νέος του 21ου αιώνα πρέπει να δοκιμάζει νέες προσεγγίσεις για να επιτύχει το στόχο του. Η δεξιότητα αυτή ισοδυναμεί με καινοτομία και εφευρετικότητα.
3.Επικοινωνία και παιδεία στα μέσα επικοινωνίας – μαθαίνουμε να μοιραζόμαστε τις ιδέες μας και τις σκέψεις μας για να οδηγηθούμε στο σχηματισμό ιδεών και στην εξεύρεση λύσεων.
4.Συνεργασία και ηγεσία– δουλεύουμε μαζί για να φθάσουμε σε ένα στόχο. Βάζουμε το ταλέντο μας, τις γνώσεις μας και την εξυπνάδα μας σε εφαρμογή. Αναλαμβάνουμε ηγετικό ρόλο καθοδηγώντας την ομάδα όταν αυτό χρειαστεί.
5.Ψηφιακή ευχέρεια–εργαζόμαστε χρησιμοποιώντας με ευχέρεια τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας στο χώρο εργασίας μας. Εκμεταλλευόμαστε όλες τις δυνατότητες που η ψηφιακή τεχνολογία μας προσφέρει.
6.Διαπολιτισμική κατανόηση – η ικανότητα να ξεπερνάμε τις πολιτισμικές μας διαφορές και να δουλεύουμε μαζί εστιάζοντας σε όσα μας ενώνουν και όχι σε όσα μας χωρίζουν.
7.Επαγγελματική καριέρα, αυτοδιάθεση και μάθηση– η ικανότητα μας να μαθαίνουμε καθ’ όλη τη διάρκειά της ζωής μας. Να μαθαίνουμε και να αλλάζουμε επαναπροσδιορίζοντας την επαγγελματική μας καριέρα.
Έχοντας πλέον κατανοήσει πλήρως ποιες είναι οι δεξιότητες που θα απαιτούνται από τους μελλοντικούς εργαζόμενους αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων είναι πλέον πιο εύκολο για εμάς να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας με τις δεξιότητες αυτές. Η πρώτη εικοσαετία πλησιάζει ήδη στο τέλος της. Εμείς θα συνεχίσουμε να διδάσκουμε με εργαλεία και πρακτικές του προηγούμενου αιώνα ή θα τεθούμε στην κορυφή του κύματος που θα μας οδηγήσει με ασφάλεια στην επιτυχία;
*O Δημήτρης Ζιώγας είναι Διευθυντής Σπουδών στο Genius Language Center