Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Διατροφή και πόνος

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΠΟΝΟΣ

Είναι γνωστό ότι μια ισορροπημένη διατροφή μας βοηθά:    • Να φαινόμαστε, να αισθανόμαστε και να λειτουργούμε καλύτερα.
• Να διατηρούμε ένα φυσιολογικό βάρος.
• Στη μείωση της κούρασης και αύξηση της ενέργειας μας.
• Στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, της υπέρτασης, του σακχαρώδη διαβήτη και κάποιων ειδών καρκίνου.
Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η σωστή και ισορροπημένη διατροφή βοηθά στη διαχείριση του Χρόνιου Πόνου. Ο κοινός παράγοντας σε όλες τις καταστάσεις που σχετίζονται με το Χρόνιο Πόνο είναι η φλεγμονή. Η φλεγμονή είναι μια πολύπλοκη βιολογική απάντηση του σώματος σε τραυματισμό ή «επίθεση» ξένου ερεθίσματος στη προσπάθεια του ίδιου να απομακρύνει το ερέθισμα και να επουλώσει τον τραυματισμένο ιστό του. Ο χρόνιος πόνος διαρκεί περισσότερο από τρεις με έξι μήνες και υπερβαίνει τον αναμενόμενο χρόνο που θα χρειαζόταν για επούλωση και ανάρρωση υπό φυσιολογικές συνθήκες. Ο ρόλος της διατροφής και η επίδραση της στο πόνο είναι στα πρώιμα στάδια ερευνών, ωστόσο αρκετές έρευνες αποδεικνύουν ότι συγκεκριμένα συστατικά των τροφών μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής στη βελτίωση της διάθεσης και τη μείωση της αίσθησης του πόνου. Το τι τρώμε συνεισφέρει σημαντικά στο πως νιώθουμε, φρέσκα, ολικής αλέσεως και βιολογικά τρόφιμα συνεισφέρουν στη καλή πέψη και στο μεταβολισμό, και πολλά από αυτά θεωρούνται «αντιφλεγμονώδη».
Μερικά παραδείγματα τέτοιων τροφών είναι:
• Ωμέγα -3 λιπαρά οξέα - βρίσκονται σε τρόφιμα όπως λιναρόσπορο, καρύδια, τόνο, γαύρο κ.ά., και έχουν βρεθεί ότι μειώνουν τις ημικρανίες, το φλεγμονώδη πόνο και το πόνο που σχετίζεται με σκλήρυνση κατά πλάκας και αρθρίτιδα.
• Τρυιττοφάνη - βρίσκεται στα γαλακτοκομικά, στο σουσάμι, κ.ά., σχετίζεται με μείωση του νευροπαθητικού πόνου και στη βελτίωση του ύπνου.
• Φυτικές ίνες - τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας η οποία με τη σειρά της επιδεινώνει τον πόνο στη μέση.
Κάποια άλλα τρόφιμα μπορεί να είναι «προ-φλεγμονώδη» δημιουργούν, δηλαδή, φλεγμονή και αύξηση του πόνου. Τέτοια τρόφιμα είναι τα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, υδατάνθρακες και συντηρητικά.
Ο Χρόνιος Πόνος μπορεί να αυξήσει το κίνδυνο υποσιτισμού ή το κίνδυνο υπερβολικής αύξηση του βάρους ή και τα δύο (σαρκοπενική παχυσαρκία).
Ο Χρόνιος Πόνος έχει ως αποτέλεσμα μειωμένη φυσική δραστηριότητα με επακόλουθο τη μείωση μυϊκής μάζας του οργανισμού και τελικό αποτέλεσμα μείωση του βασικού μεταβολισμού (υποσιτισμός).
Η φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνουν άτομα με πόνο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την θρεπτική κατάσταση τους εξαιτίας παρενεργειών όπως δυσκοιλιότητα, εμετοί, αλλαγή στην όρεξη, ξηροστομία.
Τα υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα είναι προγνωστικοί δείκτες επίπονων καταστάσεων, όπως πόνος στη μέση. Σε αυτά τα άτομα μείωση της περιφέρειας της μέσης έχει ως αποτέλεσμα την μείωση φλεγμονής και τελικά μείωση του πόνου.
Ο Χρόνιος Πόνος έχει επίδραση και στη ποιότητα και ποσότητα του ύπνου. Μειωμένος ύπνος επιδρά στη μείωση μεταβολισμού και στη μεταβολή κάποιων σημαντικών ορμονών του οργανισμού (αυξητικής ορμόνης κορτιζόλης λεπτίνης και γκρελίνης) που σχετίζονται με την αυξημένη όρεξη. Τα κουρασμένα, λόγω έλλειψης ύπνου, άτομα κάνουν λανθασμένες διατροφικές επιλογές, χρησιμοποιούν τη τροφή ή τη καφείνη για να ανταπεξέλθουν στη διάρκεια της ημέρας, και οι περισσό¬τεροι από αυτούς (με χρόνια προβλήματα ύπνου) αναπτύσσουν διαβήτη τύπου 2.

Βασιλική Ι. Κουλούλα
Διαιτολόγος Διατροφολόγος,
Εξειδίκευση στα Καρδιαγγειακά Νοσήματα