Κυριακή 20 Αυγούστου 2017

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΩΣΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ

Πολλές φορές οι ίδιοι οι έφηβοι δεν μπορούν να κατανοήσουν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η σωστή και ισορροπημένη διατροφή  στην ανάπτυξή τους, στην ψυχολογία τους αλλά και στην καθημερινές τους δραστηριότητες  όπως το διάβασμα ή σε κάποιο άθλημα.

Συνήθως οι ίδιοι καταφεύγουν στο γρήγορο φαγητό τύπου fast food γιατί ακριβώς είναι γρήγορο στην προετοιμασία, εύκολα προσβάσιμο και φυσικά πιο ‘νόστιμο’. Το άμεσο επακόλουθο να αυξάνεται όλο και περισσότερο ο αριθμός των εφήβων που πάσχουν από παχυσαρκία, διαβήτη, υπερχοληστεριναιμία και άλλες χρόνιες παθήσεις. Κρίνεται οπότε αναγκαίο η σωστή διατροφική εκπαίδευση τόσο των παιδιών όσο και των γονιών τους! Όταν ένας έφηβος έχει υιοθετήσει ένα υγιή και ισορροπημένο τρόπο διατροφής από την οικογένεια του και από αυτήν την ηλικία τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να συνεχίσει και αυτή την διατροφική συμπεριφορά και όταν ενηλικιωθεί!
Σημαντικές θερμίδες για την ανάπτυξη!
Οι έφηβοι πρέπει να κατανοήσουν ότι χρειάζονται συγκεκριμένες θερμίδες για την σωστή ανάπτυξη τους. Συγκεκριμένα ο οργανισμός των εφήβων χρειάζεται τις περισσότερες θερμίδες στην  αρχή της εφηβεία τους σε σχέση με κάθε άλλη φάση της υπόλοιπης ζωής τους! Κατά μέσο όρο, τα αγόρια έφηβοι  χρειάζονται περίπου 2800 θερμίδες την ημέρα και τα κορίτσια-έφηβες χρειάζονται περίπου 2,200 θερμίδες την ημέρα, σύμφωνα με τον παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας-Παιδιά. Η μεγάλη ποσότητα σε θερμίδες και η συνεχιζόμενη πείνα τυπικά υποχωρούν όταν οι εφηβεία βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο της, συνήθως νωρίτερα στα κορίτσια και αργότερα στα αγόρια. Μέχρι τότε όμως η ποσότητα των θερμίδων από υγιεινές επιλογές τροφίμων όπως πρωτεΐνες, φρούτα, λαχανικά, υδατάνθρακες, και τρόφιμα χαμηλών λιπαρών, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη εφηβεία!

 

diatrofh efhvon1 Οι περισσότεροι έφηβοι έχουν μια απότομη ανάπτυξη κατά την περίοδο αυτή της ζωής τους. Εξαιτίας αυτής της απότομης αλλαγής σε ύψος και βάρος , οι έφηβοι έχουν ανάγκη από περισσότερα θρεπτικά συστατικά τόσο σε ποικιλία όσο και σε ποσότητα. Τα θρεπτικά γεύματα περιέχουν φρούτα, λαχανικά, πρωτεΐνες και υδατάνθρακες για περισσότερο ενέργεια, για καλύτερη φυσική κατάσταση, για βέλτιστη πνευματική απόδοση και άριστες αθλητικές επιδόσεις! Χωρίς την κατάλληλη διατροφή οι έφηβοι μπορεί να νιώθουν αδύναμοι, συνεχώς κουρασμένοι, μπορεί να έχουν πιο αδύναμο αμυντικό σύστημα με αποτέλεσμα οι ίδιοι να είναι πιο επιρρεπής σε μεταδοτικές ασθένειες.
 Οι έφηβοι χρειάζονται καθημερινές ποσότητες ιχνοστοιχείων και βιταμινών και συχνά δεν συναντούν αυτές τις  ημερήσιες συνιστώμενες ποσότητες ειδικά όταν ακολουθούν ένα μη υγιεινό τρόπο διατροφής. Συνήθως, οι έφηβοι εμφανίζουν έλλειψη σε ασβέστιο, σίδηρο και ψευδάργυρο( σύμφωνα με το HealthyChildren.org) Οι ίδιοι προσλαμβάνουν συμπληρώματα πολυβιταμινών για να συναντήσουν τις πρέπουσες συνιστώμενες ημερήσιες δοσολογίες βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Ωστόσο, σε σύγκριση της πρόσληψης των συμπληρωμάτων και της φυσικής μορφής δηλαδή του ίδιου του τροφίμου, φυσικά υπερτερεί το δεύτερο. Απευθυνθείτε στο διαιτολόγο σας για να συμβουλευτείτε τόσο για  τις ημερήσιες ποσότητες βιταμινών και ιχνοστοιχείων που θα πρέπει να προσλάβει ο έφηβο σας όσο και το αν θα πρέπει να προμηθευτεί κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ή όχι .
Οι έφηβοι που δεν ακολουθούν ένα υγιή τρόπο ζωής- σωστή διατροφή και επαρκή άσκηση- συχνά αντιμετωπίζουν στο μέλλον προβλήματα βάρους συμπεριλαμβανομένου της παχυσαρκίας. Ακολούθως ασθένειες που σχετίζονται με την παχυσαρκία είναι καρδιαγγειακά, διαβήτης, υπέρταση και κάποιες μορφές καρκίνου. Η παχυσαρκία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας το οποίο μπορεί να επηρεάσει την διάρκεια ζωής του κάθε ανθρώπου, οδηγεί συχνά σε άγχος, ανησυχία ή κατάθλιψη και ως επακόλουθο την κοινωνική απομόνωση του έφηβου!
Κουλούλα Ι. Βασιλική
Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc
Εξειδίκευση  στα Καρδιαγγειακά Νοσήματα,
Μονάδα αποκατάστασης ‘Physiatriki’ www.physiatriki.gr  email:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.