Κυριακή 9 Αυγούστου 2020

Ζυμαρικά: Μύθοι και πραγματικότητα

Μύθοι και πραγματικότητα, αλήθεια ή ψέμα, να φάω ή να μη φάω αυτή τη λαχταριστή μακαρονάδα που έχω μπροστά μου; Μήπως είναι ιδιαίτερα παχυντική και συνεπώς απαγορευτική;

Τελικά, δεν υπάρχει πιο παρεξηγημένο τρόφιμο από τα μακαρόνια!!!
Η πρώτη μαγειρική απόπειρα κάθε φοιτητή, με τηλεφωνικές οδηγίες της μαμάς για το πώς θα μαγειρευτεί αυτό το δύσκολο φαγητό, η εύκολη λύση για την κουρασμένη νοικοκυρά, η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών για ένα αθλητή, όπως και να το δεις το θέμα ,τα μακαρόνια αποτελούν αρκετά εύκολη και  συχνή επιλογή για το μεσημεριανό ή βραδινό γεύμα.

Διατροφικά χαρακτηριστικά                                230 γρ μακαρόνια περιέχουν
 Θερμίδες  Kcal                                                   285.2
 Πρωτεΐνες  g                                                      12.2
 Υδατάνθρακες g                                                  61
 Λίπος g                                                               1.2
 Φυτικές ίνες g                                                      6.5
 Χοληστερόλη mg                                                   0
 Νιασίνη (Β1) mg                                                    0.25
 Ριβοφλαβίνη (Β2) mg                                             0.1
 Νιασίνη (Β6) mg                                                    1.63
 Φολικό οξύ mcg                                                  11.5
 Ασβέστιο mg                                                       34.5
 Σίδηρο mg                                                           2.4
 Μαγνήσιο mg                                                      69
 Σελήνιο mcg                                                       60
 Ψευδάργυρο mg                                                    1.86
Είναι ένα αγνό και φυσικό προϊόν, ενώ θεωρείται βασικό κομμάτι της Μεσογειακής Διατροφής. Μέσα από ποικίλους μαγειρικούς συνδυασμούς αναδεικνύεται η θρεπτικότητα, η γευστικότητα και η νοστιμιά τους, κάνοντας τους λάτρεις της υγιεινής διατροφής να αδυνατούν να αποχωριστούν την αγαπημένη τους λιχουδιά.
Εντυπωσιακό μάλιστα είναι το γεγονός ότι, οι βιομηχανίες ζυμαρικών, λαμβάνοντας υπόψη την επιθυμία των καταναλωτών για ακόμη πιο υγιεινά και θρεπτικά  ζυμαρικά, έχουν εμπλουτίσει τον κατάλογο των προϊόντων τους με ζυμαρικά ολικής άλεσης, τα οποία είναι ιδιαίτερα πλούσια σε φυτικές ίνες και φτωχά σε θερμίδες, ενώ παράλληλα βοηθούν σημαντικά το μεταβολισμό αλλά και την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
Μία μερίδα εστιατορίου περιέχει περίπου 285 θερμίδες . επειδή όμως ,κανείς δεν τρώει απλά και μόνο νερόβραστα ζυμαρικά , ο συνδυασμός τους με απλές σάλτσες όπως ντομάτας ,  με λαχανικά ή κρέας ή γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά, αποτελεί μία άριστη επιλογή τόσο σε επίπεδο θρεπτικότητας όσο και γευστικότητας .
Σύμφωνα και με τον παραπάνω πίνακα ,τα μακαρόνια είναι πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες, σίδηρο (βοηθά στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης), σελήνιο (ισχυρότατο αντιοξειδωτικό), ασβέστιο (ενδυνάμωση οστών), φώσφορο, πρωτεΐνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Θιαμίνη, Ριβοφλαβίνη, Νιασίνη, φολικό οξύ), ενώ περιέχουν ελάχιστα λιπαρά, χοληστερόλη και νάτριο.  οι πρωτεΐνες που περιέχονται είναι υψηλής ποιότητας και εύπεπτες, γεγονός ιδιαίτερα ελκυστικό για βρέφη, παιδιά που βρίσκονται σε ανάπτυξη, ασθενείς με χρόνιες παθήσεις και ηλικιωμένους που έχουν ανάγκη για υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες. Επίσης, οι φυτοστερόλες που περιέχονται βοηθούν στη μείωση της χοληστερίνης του αίματος, με φυσικό τρόπο, ενώ το μεγάλο ποσοστό τρυπτοφάνης που περιέχεται, παίζει σημαντικό ρόλο στην ψυχολογική διάθεση.
Σύμφωνα μάλιστα με τελευταίες μελέτες, φαίνεται ότι τα ζυμαρικά και τα δημητριακά ολικής άλεσης μειώνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου, της ουροδόχου κύστης, του στόματος και των ωοθηκών, ενώ δρουν ευεργετικά στο καρδιαγγειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται κυρίως στα φυτοοιστρογόνα και στο φυλικό οξύ που περιέχονται, σε συνδυασμό με τις φυτικές ίνες (Nutr Rev, 2003).
Να κόψω τα μακαρόνια για να χάσω βάρος;
Η απάντηση είναι φυσικά όχι!!! Τα ζυμαρικά, που ανήκουν στην κατηγορία των υδατανθράκων,  αντιπροσωπεύουν τη βάση της διατροφής μας και επιπλέον είναι το βασικότερο ενεργειακό υπόστρωμα του οργανισμού. Στέρησή τους από το καθημερινό διαιτολόγιο αναγκάζει το σώμα να  καταναλώνει το γλυκογόνο των μυών, αποβάλλοντας πολύ νερό και δίνοντας την εντύπωση της γρήγορης απώλειας βάρους, και αργότερα το λίπος, παράλληλα με ένα αίσθημα κόπωσης (στέρηση πολλών θρεπτικών συστατικών). Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο εγκέφαλος  μας τρέφεται με γλυκόζη!!!