Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020

Μπορούμε να σχεδιάσουμε μια δίαιτα που να μας «φτιάχνει τη διάθεση»;

Όλοι μας έχουμε καλές και άσχημες ημέρες. Όλοι έχουμε είτε λιγότερο είτε περισσότερο αγαπημένα φαγητά.

Υπάρχει όμως συσχετισμός μεταξύ του αισθάνομαι καλά και των τροφίμων που καταναλώνω;
Βιταμίνες
Όταν μια δίαιτα είναι πολύ περιορισμένη ώστε να προκαλεί ανεπάρκεια σε ένα ή περισσότερα διατροφικά στοιχεία, τότε σαφώς θα υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στη διάθεση και εγκεφαλική μας λειτουργία. Για παράδειγμα η αναιμία (χαμηλά επίπεδα αιμοσφαιρίνης στο αίμα) μπορεί να προκληθεί από ανεπαρκή διαιτητική πρόσληψη σιδήρου, προκαλώντας συμπτώματα όπως αδυναμία, αίσθημα κούρασης και λήθαργο καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ο κίνδυνος για αναιμία μειώνεται με επαρκή κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ψαριών ή πουλερικών.
Επίσης η ανεπάρκεια ορισμένων βιταμινών όπως Θειαμίνης (Β1) και Νιασίνης προκαλεί προβλήματα όπως κόπωση, αίσθημα κατάθλιψης ή νευρικότητα.
Οι έρευνες δείχνουν ότι η ανεπαρκής πρόσληψη Φολικού οξέος μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης κατάθλιψης .Το φολικό οξύ βρίσκεται σε τρόφιμα όπως το συκώτι, τα  πράσινα λαχανικά, τα πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή, τα φασόλια .
00000stavraki1Υδατάνθρακες
Η γλυκόζη στο αίμα προέρχεται από τους υδατάνθρακες που τρώμε και είναι αναγκαία ως πηγή ενέργειας τόσο για τους μυς όσο και τον εγκέφαλο. Όταν η γλυκόζη στο αίμα δεν είναι αρκετή (υπογλυκαιμία) αισθανόμαστε αδύναμοι, κουρασμένοι και χωρίς καθαρό μυαλό. Μια τέτοια κατάσταση μπορεί να προκύψει όταν δεν καταναλώνουμε την απαραίτητη ποσότητα φαγητού.
 «Να τρως πάντα πρωινό», «Να τρως μικρά και συχνά γεύματα», είναι μερικές καθόλου τυχαίες συμβουλές που μπορεί να ακούσεις από το διαιτολόγο σου και έχουν να κάνουν ακριβώς με τη διασφάλιση των απαραίτητων επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.  Η ικανότητά να συγκεντρωνόμαστε και να εστιάζουμε την προσοχή μας εξαρτάται από την επαρκή ή μη παροχή ενέργειας στον εγκέφαλο.
Λίπη
Κρατώντας  μια ισορροπία στην πρόσληψη λιπαρών  ( αυξάνοντας το ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς και μειώνοντας τα trans Λιπαρά ) είμαστε σίγουροι ότι τρέφουμε σωστά τον εγκέφαλο μας αφού περίπου το 50% του εγκεφάλου μας είναι φτιαγμένο από λίπος.
00000stavraki2Πρωτεΐνες
Υπάρχει ακόμη, ένα χημικός αγγελιοφόρος (νευροδιαβιβαστής) στον εγκέφαλο που καλείται Σερετονίνη, ο οποίος βελτιώνει την διάθεσή μας και το πώς αισθανόμαστε.  Περισσότερο σερετονίνη φτιάχνεται όταν μεγαλύτερη ποσότητα από ένα αμινοξύ που ονομάζεται Τρυπτοφάνη μπαίνει μέσα στον εγκέφαλο. Μια διατροφή λοιπόν με επαρκή πρωτεΐνη όπου καταναλώνουμε ψάρι, κοτόπουλο , αυγά, φρέσκο κρέας ή θαλασσινά μας εξασφαλίζει την καλή διάθεση.


00000stavraki3-Συμπερασματικά λοιπόν, το αίσθημα της ευεξίας προκύπτει από μια δίαιτα που μας παρέχει επαρκή ποσότητα υδατανθρακών ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να διατηρηθούν τα επίπεδα γλυκόζης σταθερά, καθώς και από μια δίαιτα που περιέχει ποικιλία τροφίμων πλούσια σε πρωτεΐνη, ωφέλιμα λιπαρά οξέα αλλά και βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία από φρούτα και λαχανικά που θα υποστηρίξουν πολλές ζωτικές λειτουργίες του σώματος μας και θα μας εξασφαλίσουν μια καλή σωματική αλλά και ψυχική υγεία.
Σταυράκη Μαρία - Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

 

 H νέα Επιστημονική συνεργάτης του must Μαρία Σταυράκη είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος απόφοιτος του ΤΕΙ Κρήτης και κάτοχος Μaster Practitioner Eating Disorders and Obesity NATIONAL CENTRE FOR EATING DISORDERS (U.K). ενώ έχει παρακολουθήσει πολλά διεθνή και Πανελλήνια συνέδρια σχετικά με την επιστήμη της. Σήμερα είναι Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ιατρικής ΑΠΘ  στο πόγραμμα «Εφαρμοσμένη Διατροφή και Προαγωγή Υγείας» με  κατευθύνση:  Κλινική – Ιατρική Διατροφή (Clinical – Medical Nutrition) 
Έχει συνεργαστεί σαν εκπαιδεύτρια ή υπεύθυνη σε διάφορους Εθελοντικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς ενώ σήμερα διατηρεί ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο.

 

0000bannerstavraki2